Turun Taiteilijaseuran jäsennäyttelyn KEVÄTSALONKI 2024 järjestetään tänä vuonna Helsingissä HAA Galleriassa. Näyttelyn tarjonta on antelias ja moni-ilmeinen. Teoksia näyttelyyn on valittu yhteensä 43:lta eri taiteilijalta.
Näyttelyn kuratoi intendentti Riitta Kormano yli kahdensadan teosehdotuksen joukosta.

Näyttelyyn hakeneiden taiteilijoiden teoksissa aihepiirejä oli kattavasti. Kuraattori Riitta Kormano valitsi näyttelyn keskittyvän pariin pääteemaan, ihmisten vuorovaikutus- ja luontosuhteisiin.

“Taide välittää monin eri tavoin yksilön identiteettikysymyksiä. Näyttelyn taide käsittelee näitä asioita usein lämmöllä ja subjektiivisella otteella. Teosten merkityksissä toiseuden kokemus ja ihmisten moninaisuuden hyväksyminen ovat hyvin keskeisessä asemassa. Taide puhuu kulttuurisen rinnakkaiselon puolesta, jokaisen omaa sisintä kunnioittaen”, Kormano avaa valintaprosessiaan.

“Luonto ja ympäristötematiikka eivät ole irrallaan identiteettikokemuksista tai yhteisen välittämisen kysymyksistä. Taiteilijat ovat kiteyttäneet ajatuksensa usein esittäviksi ihmis- ja luontokuviksi, mutta niissä on mukana muistojen, toiveiden ja ympäristöhavaintojen aineksia. Luonnosta on poimittu aiheiksi niin kasveja, maisemallisia vaikutelmia, säätilan voimaa ja ihmisen käden jälkiä ja vaikutusta omaan ympäristöönsä. Näyttelyteosten yhteiskunnalliset ja sosiaaliset kannanotot piiloutuvat usein tehokkaan pelkistämisen alle ja vaativat itsestäänselvyyksien käsitteellistä purkamista. Joillakin taiteilijoilla ilmaisu on sananmukaisesti herkistynyt näynomaisiksi abstraktioiksi tai tunteiden puristukseksi. Se edellyttää myös katsojilta vuorovaikutuksellista asennetta ja rauhoittuvaa eläytymistä”.

Avajaiset järjestetään 20.3.2024 klo 17-19 Helsingin Taiteilijaseuran HAA Galleriassa.

Jäsennäyttelyn taiteilijat: Henri Tuominen, Laura Nevanperä, Milla Karppinen, Andréa Vannucchi, Lena Kuivisto, Kalle Pitkänen, Annika Dahlsten, Lotta Leka, Ilkka Aho, Sini-Meri Hedberg, Hilja Roivainen, Jone Mutka, Marianne Saarenvirta, Essi Peltonen, Mika Natri, Hanna Lamnaouer, Mervi Patala, Heli Sammalisto, Arja Pykäri, Helena Ruusulaakso-Norima, Annu Mikkilä, Arja Maarit Puhakka, Enda Ahlgren, Selma Aurora Haro, Kristiina Kivimäki, Anna Ellmén, Minna Sjöholm, Marjaana Nukarinen, Johanna Sinkkonen, Kati Immonen, Elina Ruohonen, Toni Hautamäki, Marjatta Holma, Jaana Saario, Janelin Kinnunen, Saija Hairo, Minna Poikonen, Nea Mattila, Helena Hartman, Vesa Aaltonen, Oili Puolitaival, Taru Salonen ja Samu Raatikainen.