Taiteilija Sini Kähönen työhuoneellaan.

Vuoden taiteilijan valitsi Turun Taiteilijaseuran 100. vuosinäyttelyn taiteilijoiden joukosta näyttelyn kuraattorina toiminut runoilija, kustantaja ja sanataideohjaaja Susinukke Kosola.

“Kähösen vesiväri- ja öljymaalaukset menevät kohteensa iholle ja sitäkin syvemmälle – sisuskaluihin ja symboliikkaan. Ensisilmäyksellä jopa hämäävän pastellinpehmeät teokset käsittelevät uskontoa ja kehoa, naiseutta ja lihaa tavoin, jotka eivät typisty yksittäiseen näkökulmaan tai viestiin. Kuvat ja materiaalit vuotavat toisiinsa muotojen, värien ja tulokulmiensa puolesta, mahdollistaen lukuisia, hetkessä syntyviä ja liukuvia, liukkaitakin tulkintoja. Teosten samaan aikaan tunnistettavan konkreettinen, mutta kuvaamiensa asioiden tuolle puolen kurottava visuaalinen ilmaisu onnistuu luomaan tutuista aineksista uutta ja kiehtovaa, aikaa ja uudelleentulkintaa – sekä pitkää, pitkää tuijottelua kestävää taidetta.”

-Susinukke Kosola

Vuoden taiteilijaksi valitulta Sini Kähöseltä nähdään Turun Taiteilijaseuran 100-vuotisnäyttelyssä teokset Eedenin puutarha, Hips don’t lie ja Glimpses of Light.

Turun Taiteilijaseuran 100. vuosinäyttely: POP, DEATH & CRYWANKS Turun Taidehallin Iso Galleriassa 12.1.-25.2.2024